Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Till dig som flyttar vid månadsskiftet september/oktober

Med omtanke om dig och våra medarbetare kommer vi ha nyckelhanteringen utomhus i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7 den 1 oktober.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar kan göra det 10.00–12.00 den 1 oktober och du som ska hämta nycklar är välkommen klockan 12.00–14.00 den 1 oktober. Vi finns utanför ingången till Navet, Gasverksgatan 7.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du som ska hämta nycklar inte kan komma klockan 12.00–14.00 den 1 oktober går det bra att komma hit en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och bokar in en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna tillbaka nycklar gör det i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om att ni planerar att sköta nyckelöverlämningen mellan varandra. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma in till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på telefonnummer 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Resultatet på enkäten om miljöbodarna på Pettersbergsgatan 29-35

Tack för att du tagit dig tid att svara på enkäten om miljöboden. Vissa saker upplevs som bättre och andra har vi kvar att jobba med.

Detta har blivit bättre

Många av er svarar att det blivit bättre ordning och bättre sorterat. Bra jobbat! Det ni tycker blivit bättre är:

– I dagsläget tycker de flesta som fyllt i enkäten att sopsorteringen fungerar bra och att blivit bättre nu jämfört med det senaste halvåret.
– Mer än hälften av er som fyllt i enkäten tycker att städningen av miljöboden blivit bättre.
– Skyltningen för vilket kärl som ska användas för soporna har blivit tydligare i miljöboden.

Detta kan bli ännu bättre

Vissa saker kan bli ännu bättre och det vi behöver forsätta att jobba med tillsammans är:

– Att sortera rätt saker för rätt kärl och att det inte ska komma med plast eller annat som inte hör hemma i matavfallskärlet.
– Fortfarande problem att det ställs ner möbler i miljöboden som inte hör hemma där.

Kom ihåg att detta är ett gemensamt ansvar. Tack för hjälpen!

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Varför gör vi denna förändring nu?

Det kommer att ta tid innan risken för Coronasmitta är förbi. Folkhälsomyndigheten beräknar att pandemin kommer att påverka oss under lång tid. Vi har därför valt att gå tillbaka till den service vi hade innan pandemin. Det gör vi för att så långt som möjligt kunna ge dig en långsiktig service och bra standard i lägenheterna.

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid.

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Bokade besök på Mimers kundcenter

Mimers kundcenter håller fortfarande bara öppet för bokade besök tills vidare. Du når oss för alla ärenden på 021-39 70 00, kundcenter@mimer.nu eller via Mina sidor.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Nu utför vi alla typer av arbeten igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Varmt tack för din förståelse och för tålamodet under den här tiden. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Nu tar vi emot alla typer av Serviceanmälningar igen

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för plus och tillval men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för Plus- och Tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Ska du hämta nycklar bokar du en tid med oss på Kundcenter. Se kontaktuppgifter ovan.
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndagar–torsdagar klockan 10–17 och fredagar klockan 10–15.

I samband med månadsskiftet finns vi med vårt Kundcenter ute på gården på Navet, Gasverksgatan för att hjälpa till med nyckelhanteringen kring din flytt. Vi finns där första vardagen varje månad mellan klockan 10.00 och 14.00.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Grävarbete Pettersbergsgatan 22-28

Mälarenergi håller just nu på att byta ut en elledning i marken på Pettersbergsgatan 22-28. Grävarbetet startade vid nummer 28 och har i skrivande stund nått fram till nummer 26.

Arbetet innefattar att man gräver upp marken på gångbanan som går förbi entréerna på Pettersbergsgatan 22-28, vilket tidvis kan medföra begränsad framkomlighet.
Det kommer även att förekomma kortare avbrott i elförsörjningen (mer information om detta kommer Mälarenergi att gå ut med då det blir aktuellt).

Arbetet beräknas pågå fram till sista den sista oktober.

Du gör skillnad i miljöboden

Till dig som bor på Pettersbergsgatan 33–35
Nyligen fick du hem ett brev och en broschyr från oss som berättar om hur viktigt det är att sortera rätt och hålla rent i miljöboden. Vi hoppas att du och dina grannar är positiva över de förändringar som skett i miljöboden och tycker att det är viktigt att vi gör det här tillsammans. Nu ser vi stor skillnad i miljöboden.

Vad tycker du?

Vi vill veta hur du tycker att det fungerar i miljöboden. Om ett par veckor kommer vi att skicka ut en enkät till alla via sms eller e-post. Ta dig gärna tid att svara på den när den kommer. Det tar bara några minuter och du är anonym.

Du kan göra skillnad i miljöboden

Till dig som bor på Pettersbergsgatan 29–31
Nyligen fick du hem ett brev och en broschyr från oss som berättar om hur viktigt det är att sortera rätt och hålla rent i miljöboden. Vi hoppas att du och dina grannar är positiva över de förändringar som skett i miljöboden och tycker att det är viktigt att vi gör det här tillsammans. Vi tycker fortfarande att sorteringen och ordningen kan bli bättre och du är en viktig del av det.

Hur sorterar du rätt?

Behöver du påminna dig om hur du sorterar rätt kan du läsa på http://mimer.nu/miljoboden

Vad tycker du?

Vi vill veta hur du tycker att det fungerar i miljöboden. Om ett par veckor kommer vi att skicka ut en enkät till alla via sms eller e-post. Ta dig gärna tid att svara på den när den kommer. Det tar bara några minuter och du är anonym.

Ta hand om dig och andra i helgen

Inför kommande långhelg vill vi skicka några hälsningar vidare från våra myndigheter.

Fortsätt stanna hemma

  • Undvik onödiga resor
  • Res inte alls om du är sjuk
  • Besök inte äldre släktingar eller vänner
  • Belasta inte sjukvården i andra regioner

Och som alltid

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd inomhus och utomhus
  • Stanna hemma om du är sjuk

Håll dig uppdaterad på Krisinformation.se
Information på olika språk på Krisinformation.se

Mimers åtgärder

På Mimer har vi av omtanke för dig och våra medarbetare vidtagit flera åtgärder. Vi hoppas att läget i samhället snart ser annorlunda ut så vi kan gå tillbaka till vår normala service. Håll dig uppdaterad kring våra åtgärder genom att läsa den här informationen.

Sopning av centralgaraget på Pettersbergsgatan 30

Tisdagen den 26 maj kommer centralgaraget på Pettersbergsgatan 30 att sopas.

Vad innebär arbetet?

Vår entreprenör Peab har anlitat en underentreprenör som kommer att sopa ur centralgaraget med en sopmaskin för ändamålet.

Tidplan?

Arbetet kommer att utföras tisdagen den 26 maj någon gång mellan klockan 12:00 och 16:00.

Vad behöver du göra?

Ni som har er bil parkerad i centralgaraget behöver flytta på denna under ovan angivna tid för att arbetet ska kunna utföras på bästa sätt.

Frågor?

Om du har frågor går det bra att kontakta Mimers områdessamordnare Fredrik Nysjö på telefonnummer: 021-39 72 60, E-post: fredrik.nysjo@mimer.nu