Uppdaterat 2/4: Information om Coronaviruset – Covid-19

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och planer för att hantera eventuella effekter för vår verksamhet vid ett större utbrott av coronaviruset. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Information from Folkhälsomyndigheten in several languages
Information from Krisinformation.se in several languages
Movies from Region Västmanland in several languages

Ny information 2 april

  • SummerWorks, sommarjobb för ungdomar på Mimer, ställs in i år.
  • Nu under våren planerar vi inte för några grillkvällar eller stadsdelsfester.

Ny information 27 mars

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Du kan fortfarande enkelt nå oss.:

Information in other languages

You can find information regarding corona in Arabic, Englich, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Uppmaningar från smittskyddsläkaren

Region Västmanland har tagit fram filmer med uppmaningar och rekommendationer så här i coronatider. De finns textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska.

Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

Samlad infomornation

Mimers åtgärder med anledning av coronaviruset

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, och den oro som en del kan känna i samband med detta, har vi vidtagit dessa åtgärder.

  • För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
  • Om du känner dig sjuk med snuva, hosta eller feber, även vid lindriga symptom, ber vi dig vänta med att göra serviceanmälningar till dess att du är frisk igen. Är det ett akut problem hör du självklart av dig. Uppge då vid serviceanmälan att du är sjuk.
  • Mimers kundcenter är tillfälligt stängt för spontana besök. Kontakta oss istället via mejl på kundcenter@mimer.nu, på telefon 021-39 70 00 eller via Mina sidor.
  • Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med. De är inte är på jobbet om de är sjuka.

Vi rekommenderar dig att följa myndigheternas information.

Hur kontaktar jag bäst Kundcenter?

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Du kan fortfarande nå oss. Du når oss enkelt genom att:

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Det kan ta lite längre tid med din serviceanmälan

Nu under coronatider kan en serviceanmälan som vi inte bedömer som brådskande ta upp till 3 veckor att få utförd.

Hembesök – hur fungerar det?

För allas trygghet frågar vi alltid om du är frisk när du gör din serviceanmälan. Om du är frisk besöker vi dig som vanligt. Som en extra försiktighetsåtgärd för både dig och oss kan du välja att inte vara hemma när vi kommer och fixar jobbet. Vi går inte in till någon hyresgäst som har förkylningssymptom. Hör av dig i så fall, då bokar vi en ny tid. Vi följer de riktlinjer som myndigheterna har gått ut med. Vi är inte på jobbet om vi är sjuka.

Information in other languages

You can find information regarding corona in Arabic, Englich, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden finns här:
www.1177.se/Vastmanland/

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
www.folkhalsomyndigheten.se/

Questions and answers in other languages about Covid-19

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): ww.krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Samlad information på krisinformation.se
Det är flera myndigheter som gemensamt ansvarar för frågor som rör Coronaviruset i Sverige. På krisinformation.se finns samlad information från de ansvariga myndigheterna.
www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

SummerWorks är inställt

Tyvärr har vi fått lov att ställa in SummerWorks, vilket är jättetråkigt. Som läget ser ut kan vi inte genomföra det och samtidigt kunna garantera allas hälsa. Det gäller såväl våra ungdomar som våra övriga hyresgäster.

Vi planerar att genomföra SummerWorks som vanligt nästa år. Alla som är mellan 16 eller 17 år och bor hos oss har möjlighet att söka sommarjobb.

Allt om SummerWorks

Till dig som flyttar vid månadsskiftet mars/april

Med omtanke om dig och våra medarbetare flyttar vi nyckelhanteringen i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utomhus, utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7.

Den 1 april kl 10.00–14.00 finns vi på gården vid Navet, Gasverksgatan 7.

Den här information gäller inte för dig som redan har hämtat ut dina nycklar.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten för nyckelkvittens.

Nyckelkvittens (pdf)

Kan du inte komma den här tiden?

Om du inte kan komma just denna tid går det bra att komma hit en annan dag. Vid vår entré finns information om vem du kontaktar när du är här för att hämta dina nycklar.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Vi ber dig därför att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vi kan hjälpa dig med de allra flesta ärenden via telefon, mejl eller Mina sidor. Om det inte går, bokar vi en tid med dig för ett besök. Det här gör vi för att begränsa smittspridningen av Coronaviruset.

Så här kontaktar du oss

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00
Göra en serviceanmälan digitalt: Mina sidor eller vår app Mina sidor

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Information regarding corona in different languages

Vattenavstängning torsdag den 2 april på Pettersbergsg 22-28

Torsdagen den 2 april kommer kall- och varmvatten att stängas av på Pettersbergsgatan 22-28 mellan klockan 08:00 till 16:00 på grund av arbete i undercentral.

Eventuellt kan vattnet komma att släppas på tidigare.
Viktigt att samtliga kranar hålls stängda.

Tänk på att ha en flaska med vatten i kylen eller en hink som du har fyllt med vatten för att kunna spola på toaletten om det skulle behövas.

Ny områdeschef

Från och med 30 mars är Sarah Norström ny områdeschef på Vallby, Skultuna, Pettersberg, Jakobsberg, Oxbacken och Oskaria.

Sarah efterträder Allan Lundin, som går i pension.

Sandupptagningen drar igång

Med en vinter som aldrig riktigt kom igång så börjar vi redan nu med årets sandupptagning. Det här kan låta en del och kan bli dammigt. Enligt de avtal vi har med våra entreprenörer har de till och med 1 maj på sig att ta bort all sand. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu ut till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

Mimers Dance School och sittgympan är inställda tills vidare

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, har vi av omtanke för våra äldre beslutat att tills vidare ställa in både Mimers Dance School och sittgympan. Danslektionerna ges på ett av våra äldreboenden och vår största målgrupp gällande sittgympan är äldre. Som de flesta känner till så tillhör äldre en av riskgrupperna

Förtydliganden kring vår service och våra tjänster

I januari förtydligade vi ansvarsfördelningen mellan oss som hyresvärd och dig som hyresgäst här på hemsidan. Detta eftersom vi märkt att serviceanmälningar på enkla fel ökade. Detta gällde sådant som alltid varit ditt ansvar t ex att rensa bort hår i golvbrunnen eller matrester i diskmaskinssilen. I samband med detta tydliggjorde vi också hur mycket det kostar om man av oaktsamhet haft sönder något i sin lägenhet, vilket är det vi kallar handhavandefel.

Vi märker nu att detta har lett till missuppfattningar gällande vår service som hyresvärd, framför allt på insändarsidorna i vår lokaltidning. Därför vill vi förtydliga hur det ligger till.

Vanligt slitage kostar inget – det fixar vi precis som tidigare

För de allra flesta hyresgäster innebär det här ingen förändring. Självklart har vi fortfarande samma service som tidigare till våra hyresgäster. Vi lagar och byter ut sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage.

Om du förstör något behöver du betala

Dock finns det ett fåtal hyresgäster som förstör saker eller är oförsiktiga med sin lägenhet. De får betala för det de haft sönder. Här på vår hemsida finns en prislista som många har hänvisat till. Den anger på ett transparent sätt vad det kostar om man har haft sönder något av oaktsamhet.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Här är några exempel som visar på skillnaden mellan vad som är vanligt slitage och vad som är att vara oförsiktig eller förstöra saker:

  • Om en toalettsits är sliten och har gått sönder på grund av normalt slitage eller att den är gammal, byter vi självklart ut den kostnadsfritt. Det är en del av vår service som hyresvärd. Har någon däremot stått på den så den gått sönder så får hyresgästen betala för en ny.
  • Ett annat exempel är vägguttag. De kan gå sönder på grund av slitage, då byter vi självklart ut den utan att det kostar något. Om hyresgästen själv gjort åverkan och till exempel dragit el från det, vilket man självklart inte får, betalar hyresgästen för att vi ställer det till rätta.

Sköter du om din lägenhet är det precis som vanligt

Med andra ord är det mesta som vanligt så länge du är sköter din lägenhet. Om det fortfarande är förvirrande, snälla hör av dig.

Kontakta vårt kundcenter

Nu mäter vi kundnöjdheten löpande

​Istället för att dela ut kundenkäten en gång per år och sedan vänta länge på resultatet kommer vi nu att skicka kundenkäten månadsvis via sms eller mejl till ett slumpvis urval av våra hyresgäster. För oss innebär det att vi kan mäta oftare och får löpande återkoppling på resultatet och därmed kan ge snabbare respons till våra hyresgäster. Vi har även sett att många hyresgäster gärna svarar på enkäten digitalt och att svarsfrekvensen därmed ökar.

Varför ska jag svara på enkäten?

Vi vill gärna veta vad du som hyresgäst tycker om oss och vår service. Alla svar gås igenom av oss på Mimer och vi kan se resultat ända ner på fastighetsnivå. Det sammanställda resultatet ligger sedan till grund för den verksamhet vi planerar framöver. Eftersom undersökningen är anonym gentemot oss på Mimer kan vi däremot aldrig se vem som svarat vad på någon fråga.

Vem får enkäten?

Enkätföretaget AktivBo gör ett slumpvis urval av hyresgäster varje månad som får ett sms eller mejl med frågor om oss och vår service. Det innebär att du kanske får enkäten men inte din granne. Alla våra hyresgäster kommer någon gång under året att få kundenkäten. Se därför efter att du har rätt mobilnummer och mejladress inlagda på Mina sidor

Enkäten ser ungefär likadan ut som tidigare, men vi kommer alltså inte att knacka dörr för att dela ut enkäten i år.

Vad händer med de som inte är så digitala?

I slutet av året kommer en pappersenkät att skickas till dem som vi inte kunnat nå via mobilnummer eller e-postadress tidigare under året.

Fördelar med digital enkät

Många hyresgäster uppskattar att svara på enkäten direkt i mobilen eller på datorn, istället för att fylla i en pappersenkät och skicka in. Det gör att svarsfrekvensen ökar.

För oss på Mimer innebär det att vi, istället för att få en sammanställd rapport en gång per år, kommer kunna följa resultatet löpande. På så sätt kan vi ge respons på resultatet betydligt snabbare och därmed även ge bättre service till dig som hyresgäst.