Ändrade öppettider under Kristi himmelsfärd

Under Kristi himmelfärdshelgen har vi ändrade öppettider. Vi stänger kl 15 onsdag 12 maj och öppnar igen måndag 17 maj. Vid akuta ärenden kontaktar du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Onsdag 12/5: 10–15
Torsdag 13/5: Stängt
Fredag 14/5: Stängt

Behöver du göra en serviceanmälan under långhelgen gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Problem med Mina sidor

Just nu har vi problem med Mina sidor. Det kan bland annat vara svårt att se dina fakturor och kontrakt, göra en serviceanmälan och se dina köpoäng.

Felet beror på att vi inte kan hämta information till hemsidan på rätt sätt. Vi jobbar så snabbt vi kan för att lösa det.

Nu startar vi Mimerchatten

Från och med 12 april öppnar vi en popup-chat klockan 18–19 på måndagar. Vi kallar den Mimerchatten och där kan du framföra synpunkter eller ställa frågor om vår verksamhet, bostadsmarknaden, ditt boende med mera.

På andra sidan sitter vi och svarar direkt på ditt ärende. När chatten är öppen hittar du den längst ner till höger på vår hemsida mimer.nu, både på datorn och i mobilen.

Ändrade öppettider i påsk

Under påsken har vi ändrade öppettider. Vi stänger kl 15 på skärtorsdagen och öppnar igen på tisdagen 6 april. Vid akuta ärenden kontaktar du fastighetsjouren.

Skärtorsdagen 1/4: 10-15
Långfredagen 2/4: Stängt
Annandag påsk 5/2: Stängt

Med anledning av Coronaviruset, med omtanke om dig som
hyresgäst och våra medarbetare, tar vi enbart emot bokade besök
på Kundcenter. Vi ber dig att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Är ditt fordon för stort för din parkeringsplats?

I samband med att vi bytt parkeringsbolag vill vi passa på att förtydliga Mimers regler gällande storlek på fordon för dig som hyr en parkeringsplats.

Parkeringsregler, vad gäller?

  • Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon eller garage.
  • Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon att köra iväg eller förbi.
  • Fordonet ska få plats innanför parkeringsrutans linjer.
  • Fordonet får inte vara längre än väglinjernas längd.

Behöver du säga upp din parkeringsplats?

Om ditt fordon inte uppfyller reglerna behöver du säga upp din parkeringsplats snarast. Det gör du genom att logga in på Mina sidor.

Följer du inte ovanstående regler från och med 1 maj 2021 riskerar du att få parkeringsböter.

Övriga skötselregler

Läs mer om övriga skötselregler på vår sida Parkeringsregler.

Parkeringsregler

Frågor

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på 021-39 70 00 eller kundcenter@mimer.nu.

Smart Passage installeras för ökad trygghet

För att öka tryggheten vid brand eller annan fara installerar vi just nu Smart Passage i entréportar som har ett elektroniskt passagesystem.

Vad är Smart Passage?

Med Smart Passage har Räddningstjänsten Mälardalen en egen digital nyckel som gör att de vid ett larm snabbt kan komma in i trapphuset, tvättstugan eller källaren för att rädda liv.

Just nu pågår test och installation av systemet i samarbete med Amido, SOS Alarm och Räddningstjänsten Mälardalen. Senast 6 april kommer alla entréportar med elektroniskt passagesystem vara godkända.

Klistermärket är en viktig signal

Det här klistermärket är en signal till räddningstjänsten att Smart Passage finns i installerat i fastigheten. Det är därför viktigt att klistermärket får sitta kvar på sin plats.

Planerat avbrott på hemsidan

Torsdag 25 mars kommer vår hemsida ligga nere för underhåll från klockan 8:00. Under tiden kan du inte besöka hemsidan eller logga in på Mina sidor. Vi beräknar att arbetet tar ungefär två timmar.

Vi jobbar för att allt ska vara tillbaka så snabbt som möjligt. Kundcenter öppnar som vanligt klockan 10.

Vi förbättrar tryggheten

Under v.12–13 kommer vår entreprenör Tepes påbörja arbetet med att ta bort alla stenar på gräsmattan vid Skälbygatan 2-16 och montera inkörningsräcke i stället. Arbetet beräknas vara klart v.14.

Vad innebär arbetet?
Alla stenar som nu ligger på gräsmattan kommer att tas bort och ett lågt inkörningsräcke kommer i stället att monteras för att förhindra genomfart för tex mopeder.

Vad behöver du göra?
Du behöver inte göra någonting men var uppmärksam på maskiner som kan finnas i området så att ingen olycka sker.

Frågor

Om du har frågor går det bra att kontakta Annica Pettersson på Mimer via Mimers serviceanmälan 021-39 70 00.

Nu startar sandupptagningen

Inget säger vår som att sandupptagningen drar igång. Vi påbörjar arbetet vecka 11 och är klara senast 1 maj. Det kan låta en del och bli dammigt. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu, till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

1400 ton sand

Det blir mycket sand när man lägger ihop allt. Trots att vintern varit relativt mild har våra entreprenörer lagt ut ca 1400 ton på våra gårdar för att förhindra halka.

Hyrorna för 2021 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2021 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 1,55 % med ett spann mellan 0–1,62 %.

Den nya hyran gäller från 1 januari 2021. På hyran i april betalar du därför en retroaktiv höjning för perioden januari – mars.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 1,55 %.

Extra förråd

Hyr du ett extra förråd utöver det som hör till bostaden, höjs hyran på förrådet med 2 % från 1 april.

Var ser jag min nya hyra?

Du kan se vad din nya hyra blir på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 17 mars eller på hyresavin som kommer med posten senast 22 mars.

Vad betyder retroaktiv?

På aprilhyran betalar du retroaktivt för hyreshöjningen för januari, februari och mars. Även fast hyreshöjningen blev klar först nu, gäller den från 1 januari 2021. Det betyder att du i efterhand betalar den hyreshöjning du skulle fått på varje faktura från januari-mars.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.