Tillfälligt längre svarstider hos Mimer

Just nu kan det under vissa perioder ta längre tid än vanligt innan vi svarar i telefon eller återkopplar till dig i ditt ärende.

Under rådande omständigheter, med sjukdomar och ändrade arbetssätt under pandemin, har vi ibland svårt att hinna med alla samtal och ärenden i den takt vi önskar. Vi hjälper dig i ditt ärende så snart vi kan.

Behöver du göra en serviceanmälan eller söka en lägenhet eller bilplats, gör du det enklast via Mina sidor.

Tack för din förståelse!

Beskärningstider – för snyggare häckar

Just nu pågår vårvinterbeskärning av våra buskar och häckar ute på alla våra områden. Vid en så kallad föryngring tas växtmaterialet ner nästan ända till marken. Men det är inget att oroa sig över.

Det kan se brutalt ut, men är alldeles nödvändigt för att få friska och vackra buskar och häckar även i framtiden. På några ställen måste vi ta ner häckar då de vuxit sig alldeles för höga för våra skötselentreprenörer att sköta.

Extra information

Vi har informerat särskilt till just er hyresgäster som påverkas och har en sådan häck som gränsar till tomt eller uteplats.

Vad betyder föryngring?

Vid en föryngring tar vi ner växtmaterialet nästan ända ner till marken. Det behövs för att växtmaterialet ska hålla sig friskt och bli vitalt igen. Ibland kan det vara lämpligare att gallra ur eller reducera på annat sätt, det kan se lite olika ut beroende på behovet och sorter.

Ska ni verkligen göra det här nu?

Vårvintern är den optimala tiden att utföra det på då det blir en otrolig växtkraft i knopparna som blir kvar i det som lämnas. Det beror på att dessa knoppar helt själva får tillgång till all den överskottsenergi som lagras i rötterna under vintern. Resultatet blir att de kommer skjuta rejält med nya skott.

Inga skäl till oro

Så bli inte oroliga när ni hör röjsågar på våra områden det är för att vi även i fortsättningen ska få njuta av vackra, blommande, välmående buskar och lagom höga häckar.

Viktig information till dig som flyttar vid månadsskiftet feb/mars

Informationen gäller inte för dig som redan hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Någon gång i slutet av månaden kontaktar vi på Mimer dig som ska flytta. Vi kommer vid det samtalet förklara för dig hur nyckelhanteringen kommer gå till. Du kommer också få information hem i din brevlåda.

Med omtanke om dig och våra medarbetare samt för att minska smittspridningen av Covid-19 är det viktigt att du inte åker till Mimers kundcenter för att hämta eller lämna dina nycklar.

Tack för din förståelse!

Påminnelse: Var inte hemma när vi utför arbeten i din lägenhet

För att hålla smittspridningen av covid-19 nere får våra medarbetare inte gå in i din lägenhet om du är hemma. Tyvärr är det en del hyresgäster som gjort en serviceanmälan, som inte lämnar lägenheten när vi kommer för att göra arbetet.

För att kunna utföra arbete, och hålla samma goda service, trots rådande omständigheter behöver vi din hjälp. Vi på Mimer tar vårt ansvar, för din och andras säkerhet, genom att inte låta våra medarbetare gå in i bostaden innan alla i hushållet lämnat lägenheten.

Är du hemma kan vi inte göra det planerade arbetet

För din och våra medarbetares skull vill vi igen vädja till dig att:

  • inte göra serviceanmälan för sådant som inte är absolut nödvändigt just nu.
  • inte vara hemma när vi eller våra entreprenörer kommer för att göra arbeten i lägenheten. Detta gäller under hela vårt besök.

Om du inte lämnar lägenheten när vi eller vår entreprenör kommer för att göra arbeten hos dig går vi inte in och du får göra en ny serviceanmälan.

Det finns ett fåtal undantag som gör att du faktiskt inte kan lämna lägenheten. Då ska du vara i ett annat rum under hela arbetstiden.

Tack för ditt samarbete. Tillsammans kan vi bromsa smittan!

Våra åtgärder med anledning av coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de råd och restriktioner som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Vi uppdaterar den här sidan så fort vi har ny information.

Servicebesök och arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter att göra allt vi kan för att minska smittspridningen av covid-19. Vi följer myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig.

Det här gäller vid en serviceanmälan:

  • Kravet för att vi ska kunna utföra arbete hemma hos dig är att ingen är hemma under besöket.
  • Vi kontaktar dig inför besöket så att du vår veta när vi kommer. Om du har en bokad tid och inte lämnat din lägenhet när vi eller vår entreprenör kommer så kan vi inte utföra arbetet. Vi kommer då gå därifrån. Det är för både din och vår säkerhet.
  • Du som hyresgäst bör fundera över om ditt ärende måste åtgärdas just nu eller om det kan vänta. Vi minskar risken för smittspridning om vi undviker besök som inte är nödvändiga just nu.

Du kanske inte behöver vår hjälp? På vår sida Sköt om din lägenhet kan du läsa var du kan göra själv.

Sköt om din lägenhet

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

Just nu är det många som ringer oss. Det gör att vi vissa tider har långa telefontider. Vi ber därför dig som har möjlighet att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för Plus- och Tillval, men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för plus- och tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

För att minska smittspridningen av covid-19 kommer har vi tillsvidare ha andra rutiner för nyckelhämtning och lämning i samband med in- och utflytt. De kan skifta sig från månad till månad därför kontaktar vi dig som ska flytta inför varje månadsskifte för att informera om hur nyckelhanteringen kommer gå till.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya. It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Mamma United vill stärka kvinnor och deras barns hälsa

Mimer tillsammans med Mamma United erbjuder gratis utbildning för mammor. Med ökad kunskap får du och dina barn en bättre hälsa.

Som mamma är det mycket man ska förstå och ta ställning till. Många tycker det är svårt att veta var man ska vända sig med frågor och funderingar. Vi berättar bland annat vilka rättigheter man har och var man kan hitta viktig information.

Därför bjuder vi in till mamma-fikor digitalt där vi tillsammans pratar om det som just du och andra i gruppen undrar över.

Anmäl dig här (pdf)

Höjd parkeringsavgift på besöksparkeringar

1 februari höjer vi avgiften på våra besöksparkeringar. Det kommer även börja kosta att parkera på natten i våra stadsdelscentrum.

​Nya avgiften är 8 kr/timme eller 40 kr/dygn och gäller på alla områden. Samma avgift gäller även för parkering mellan klockan 22 och 6 på våra stadsdelscentrum:

  • Karlfeldtsplatsen
  • Skiljebo centrum
  • Vallby centrum
  • Viksäng centrum

Nya Mina sidor och Sök ledigt på mimer.nu

Mina sidor och Sök ledig har fått sig ett lyft. Både med ny design och förbättrade funktioner, tack vare ett nytt uthyrningssystem. Vad sägs om att till exempel kunna logga in med BankID?

Mimers webbplats är mer än bara än hemsida. På baksidan jobbar vårt fastighetssystem och uthyrningssystem för att Sök ledigt och Mina sidor ska fungera. Tidigare har fastighets- och uthyrningssystemen varit separata, men nu har uthyrningen flyttat in i fastighetssystemet, vilket bidrar till flera roliga förändringar.

Vad är nytt?

Både Mina sidor och Sök ledigt har fått ett helt nytt utseende och matchar nu resten av hemsidan. Dessutom har de blivit responsiva, vilket betyder att sidorna anpassar sig efter vilken typ av enhet (smartphone, surfplatta eller dator) du använder.

Logga in med BankID

​Den kanske bästa nyheten är att du nu kan logga in med BankID på Mina sidor. Du som redan har BankID behöver inte göra något. Välj bara BankID när du ska logga in. Har du inte BankID kan du skaffa det via din bank.

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Då behöver du beställa ett nytt lösenord första gången du loggar in.

Ny inloggning på Mina sidor

​Förbättrad serviceanmälan

​Det blir lättare att lämna en komplett och detaljerad serviceanmälan, tack vare vårt nya formulär. Du får i olika steg lämna de uppgifter vi behöver ha för att hjälpa dig med ditt ärenden. Du kommer dessutom kunna göra din serviceanmälan direkt i mobilen.

Sök lägenheter direkt i mobilen

Eftersom sidan är responsiv kan du nu även söka efter lägenheter och anmäla intresse med din smartphone. Samma sak gäller såklart även för bilplatser och förråd.

Apparna försvinner

Med den nya uppdateringen kommer du både kunna söka lägenheter och göra serviceanmälningar i mobilen via mimer.nu. Därför slutar apparna Mina sidor och Sök ledigt att fungera.

​​Boendepoängen försvinner

Det nya uthyrningssystemet innebär många fördelar, men även ett par begränsningar. En sådan är att vi inte längre kan ha kvar våra boendepoäng. Du kommer få dina boendepoäng tillgodoräknade genom att ditt registreringsdatum flyttas bak lika många dagar som antal boendepoäng du hade vid övergången till nya systemet. Du kan läsa mer på vår sida ”Om köpoängen”.

Om köpoängen

Plusvalsbutiken är tillfälligt nere

Vi upplever vissa problem med inloggning till plusvalsbutiken. Vi jobbar på att få det att fungera så att du ska komma åt butiken igen inom kort.

Om något inte fungerar

Precis som med andra nybyggda funktioner kan det hända att det dyker upp någon bugg som sluppit förbi våra testare. Upptäcker du något på Mina sidor eller Sök ledigt som inte fungerar får du gärna kontakta oss på web@mimer.nu och beskriva felet och hur du stötte på det.

Fler förbättringar kommer inom kort

Under våren kommer vi rulla ut fler förbättringar på Mina sidor och Sök ledigt. Vissa små, vissa större. Du kommer bland annat kunna markera ut på en planritning var i lägenheten felet är och bifoga bilder när du gör en serviceanmälan.

Ny inloggning på Mina sidor

Den 19/1 lanserar vi en ny version av Mina sidor. I den nya versionen kan du enkelt logga in med BankID. Om du inte har BankID kan du fortfarande använda personnummer och lösenord, men första gången du loggar in på nya Mina sidor så måste du beställa ett nytt lösenord. 

För dig som vill logga in med BankID

Du som redan har BankID behöver inte göra någonting. Allt är redo. Du behöver bara trycka logga in med BankID och följa stegen, precis som vid all annan identifiering med BankID.

Om du inte har BankID kan du skaffa det via din bank.

För dig som vill logga in med personnummer

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Första gången du loggar in kommer du behöva beställa ett nytt lösenord. Gör så här:

  • Gå till Mina sidor.
  • Klicka på ”Personuppgifter/lösenord” under BankID-knappen.
  • Klicka på ”Glömt lösenord” under Logga in-knappen.
  • Ange ditt personnummer, klicka på ”Skicka länk” 

Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Om du inte fått något mejl inom några minuter, kontrollera så att den inte hamnat i skräpposten. Har du inte fått något mejl så är det troligtvis för att du har fel mejladress registrerat hos oss. Du behöver då kontakta oss för att uppdatera den.  Det kan du göra via:

Varför fungerar inte mitt gamla lösenord?

Vi har inte bara uppdaterat utseendet och funktionerna på Mina sidor, vi har även bytt vårt uthyrningssystem. Av säkerhetsskäl lämnas inte lösenord ut vid systembyten, därför behöver du beställa ett nytt.

Apparna Sök ledig och Felanmälan upphör att fungera

I mitten på nästa vecka kommer Mina sidor att få sig en välbehövlig uppfräshning, bland annat med en helt ny serviceanmälan. I och med det går Mimer-apparna Sök ledigt och Mina sidor inte att använda från och med nu.

Mina sidor på Mimer.nu fungera som vanligt fram tills att vi lanserar den nya versionen. Har du en aktiv serviceanmälan kommer du kunna fortsätta följa ärendet i vår nya version.