Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Till dig som flyttar vid månadsskiftet september/oktober

Med omtanke om dig och våra medarbetare kommer vi ha nyckelhanteringen utomhus i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7 den 1 oktober.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar kan göra det 10.00–12.00 den 1 oktober och du som ska hämta nycklar är välkommen klockan 12.00–14.00 den 1 oktober. Vi finns utanför ingången till Navet, Gasverksgatan 7.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du som ska hämta nycklar inte kan komma klockan 12.00–14.00 den 1 oktober går det bra att komma hit en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och bokar in en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna tillbaka nycklar gör det i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om att ni planerar att sköta nyckelöverlämningen mellan varandra. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma in till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på telefonnummer 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Varför gör vi denna förändring nu?

Det kommer att ta tid innan risken för Coronasmitta är förbi. Folkhälsomyndigheten beräknar att pandemin kommer att påverka oss under lång tid. Vi har därför valt att gå tillbaka till den service vi hade innan pandemin. Det gör vi för att så långt som möjligt kunna ge dig en långsiktig service och bra standard i lägenheterna.

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid.

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Bokade besök på Mimers kundcenter

Mimers kundcenter håller fortfarande bara öppet för bokade besök tills vidare. Du når oss för alla ärenden på 021-39 70 00, kundcenter@mimer.nu eller via Mina sidor.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Nu utför vi alla typer av arbeten igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Varmt tack för din förståelse och för tålamodet under den här tiden. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Nu tar vi emot alla typer av Serviceanmälningar igen

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för plus och tillval men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för Plus- och Tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Ska du hämta nycklar bokar du en tid med oss på Kundcenter. Se kontaktuppgifter ovan.
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndagar–torsdagar klockan 10–17 och fredagar klockan 10–15.

I samband med månadsskiftet finns vi med vårt Kundcenter ute på gården på Navet, Gasverksgatan för att hjälpa till med nyckelhanteringen kring din flytt. Vi finns där första vardagen varje månad mellan klockan 10.00 och 14.00.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Målning av takfot och balkongtak

Nu är det dags för utvändig målning av balkongtak och takfot på området, Cedergatan 3–9. Arbetet kommer att utföras av L-Ö Måleri.

Vad innebär arbetet?

För att kunna utföra dessa arbeten så kommer entreprenören att använda en skylift. Då entreprenören behöver få tillgång till era balkonger så kommer dom att avisera ca 5 dagar innan.

Tidplan

Arbetet kommer att påbörjas den 6/7–2020 och pågå till och med september 2020.

Vad behöver du göra?

Ni som har balkonger kommer att behöva plocka undan en del, mer info får ni av entreprenören när dom aviserar just eran balkong. Arbetet på balkongen tar ca 3–4 dagar och kommer att utföras från mitten på augusti och september ut.

Får vi gå in med huvudnyckel?

När arbetet sker på eran balkong så behöver entreprenören använda huvudnyckel för åtkomst av balkongen. Om ni inte godkänner det så kontaktar ni entreprenören.

Frågor?

Om du har frågor går det bra att kontakta Lennart Svahn på L-Ö måleri 070-770 37 05 eller Kenth Fransson Mimer 072-145 20 68.

Med vänlig hälsning

Kvartersvärden

(mer…)

Ta hand om dig och andra i helgen

Inför kommande långhelg vill vi skicka några hälsningar vidare från våra myndigheter.

Fortsätt stanna hemma

  • Undvik onödiga resor
  • Res inte alls om du är sjuk
  • Besök inte äldre släktingar eller vänner
  • Belasta inte sjukvården i andra regioner

Och som alltid

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd inomhus och utomhus
  • Stanna hemma om du är sjuk

Håll dig uppdaterad på Krisinformation.se
Information på olika språk på Krisinformation.se

Mimers åtgärder

På Mimer har vi av omtanke för dig och våra medarbetare vidtagit flera åtgärder. Vi hoppas att läget i samhället snart ser annorlunda ut så vi kan gå tillbaka till vår normala service. Håll dig uppdaterad kring våra åtgärder genom att läsa den här informationen.

Vi besiktar din uteplats/tomt

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din lägenhet har du, enligt hyresavtalet, ansvar för att den ska se välskött och städad ut. Från 4 maj till 29 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. Alla uteplatser behöver inte vara prunkande oaser, men det ska se fint och trevligt ut ändå. Det är till exempel inte tillåtet att använda uteplatsen som förvaringsplats.

Vad tittar vi efter?

1.    Föremål som inte hör hemma på uteplats/tomt

Saker som kan innebära brandfara, skadedjur eller är störande för omgivningen får inte finnas på uteplatsen. Det är till exempel soffor för inomhusbruk, däck, plast, kartong, miljöfarliga kemikalier med mera.

2.    Skötsel av gräsmatta och rabatt

  • Gräsmattan ska var klippt
  • Rabatterna rensade från ogräs
  • Sly (frön från träd som grott) ska vara borttagna så det inte blir träd
  • Formklippta häckar ska du klippa på din sida (skötselentreprenören klipper utsidan och på höjden).
  • Träd som står på din tomt/uteplats ska du inte röra utan det ansvarar vi för

3.   Odling

Du får gärna odla på din uteplats, men det ska vara under ordnade förhållanden.

  • Det är inte tillåtet att bygga höga bäddar mot fasaden av huset
  • Det får inte ligga blast och rester som kan dra till sig skadedjur
  • Vi rekommenderar att du använder dig av pallkragar vid odling. Det är lätt att återställa den dagen du flyttar
  • Odlingen får inte vara på hela tomten. I så fall bör du istället skaffa en kolonilott.1. 

    1.    Staket, trall och spaljé

    I de fall du som hyresgäst, efter Mimers godkännande, själv byggt eller köpt staket, trall eller spaljé ansvarar du för underhållet av dem. Är något gammalt och trasigt ansvarar du också för att slänga det på Återbruket.

    2.    Mata fåglar

    Fågelmat drar till sig skadedjur, så som råttor och möss, vilka sedan ofta kommer in i fastigheten. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar på din uteplats eller tomt.

    Vad händer efter besiktningen?

    Du kommer att få ett kort i din postlåda som berättar resultatet på besiktningen och om den är Godkänd, Väl godkänd eller Inte godkänd.
    Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på kortet vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från en entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du har några frågor.

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

(mer…)

Rörelsepromenad för alla

I dessa tider kan vi tyvärr inte längre ha våra träffar såsom sittgympan, Mimers Dance School och olika seniorträffar. Samtidigt är rörelse, naturupplevelse och medveten närvaro bra för både kroppen och knoppen/huvudet. Därför har vi tagit fram en rörelsepromenad. Det ger dig allt ovanstående samtidigt som du följer myndigheternas restriktioner.

Med omtanke om dig vill vi göra din utomhusvistelse lite roligare. Vi hoppas att vår rörelsepromenad ger dig det.

Vad är en rörelsepromenad?

Samtidigt som du tar en promenad får du små uppdrag att utföra. Det kan till exempel vara att du ska hälsa på dem du möter, lyssna på olika ljud eller känna efter olika dofter på gården.

Talonger med de uppdrag du ska utföra under din promenad

Det finns två olika varianter av rörelsepromenad som du kan välja mellan. En är mer riktad till dig som är senior och en till dig som är junior. Men det hindrar inte från att du gör båda. Fyll i talongen/talongerna digitalt eller skriv ut om du har möjlighet och tycker att det blir enklare för dig. I vissa trapphus finns även utskrivna talonger.

Talong för rörelsepromenad 2020 – senior (pdf)

Talong för rörelsepromenad 2020 – junior (pdf)

Det här är ingen tävling. Du ska inte skicka in talongerna. Även du som inte bor hos oss är välkommen att delta.

Frågor och funderingar?

Om du har några frågor är du välkommen att mejla vår trygghetsvärd Katarina på katarina.bilberg@mimer.nu

Hoppas du vill vara med!
Vi tänker på er, var rädda om varandra.

Vi stoppar tillfälligt Plus- och Tillval

Av omsorg både för dig och våra medarbetare stoppar vi tillfälligt Plusval och Tillval. Det innebär att vi skjuter på de planerade plus- och tillvalsarbetena. Vi ber även dig som vill beställa nytt, att återkomma med din beställning vid ett senare tillfälle.

En del plusval har redan beställts från entreprenör. I så fall kontaktar entreprenören dig. De kan då genomföra din beställning när du inte är hemma.

Använd elgrill på balkongen, men grilla helst på gården

Om du ska grilla är det bästa om du går ut på gården. Då är risken minst att du stör dina grannar med os och rök. På balkongen använder du bäst elgrill.

Tänk på att inte ställa grillen nära buskar eller andra växter och kom ihåg att göra rent efter dig. På balkongen rekommenderar vi elgrill för att undvika os och rök. Kolgrill är inte tillåten, på grund av brandrisken. Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du har den i lägenheten eller på en inglasad balkong. På en öppen balkong får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).

Visa hänsyn – både mot dina grannar och miljön

Just nu är det hög brandrisk i Västmanland, så var extra försiktig. Det är riktigt torrt i gräset. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Smaklig måltid!