Till dig som flyttar vid månadsskiftet juni/juli

Med omtanke om dig och våra medarbetare flyttar vi nyckelhanteringen i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utomhus, utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Den 1 juli klockan 10.00–14.00 finns vi på gården vid Navet, Gasverksgatan 7.

Du som ska lämna nycklar ska göra det senast klockan 12.00 den 1 juli och du som ska hämta nycklar är välkommen att göra det efter klockan 12.00 den 1 juli.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du inte kan komma just den här tiden går det bra att komma hit en annan dag. Du ska då kontakta Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och boka en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar måste dock göra det senast klockan 12.00 den 1 juli. Du lämnar dina nycklar i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet.

Våra öppettider

Våra tider för hämtning och lämning av nycklar är måndag–torsdag klockan 10–17 och fredag klockan 10–15. Utlämning av nycklar kan inte ske under lunchtid.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Nyckelkvittens (pdf)

tryggare trapphus

Som ett led i vårt säkerhetsarbete byter vi gamla lås på entrédörr, källare och tvättstuga till ett nytt säkrare, digitalt system med passagedroppe och porttelefon på Kaserngatan 18-20.

Vad innebär arbetet?

Under vecka 23 kommer vår entreprenör Protect you påbörja arbetet med att montera ett nytt elektroniskt låssystem. Det kan låta en del när de borrar i väggarna. De nycklar du har idag kommer att fungera under tiden. Från och med 24 juni kommer entréporten vara låst dygnet runt och du kommer bara in med de nya passagedropparna. Den digital bokningstavla kommer att monteras utanför tvättstugan.

Vad behöver du göra?

Den 12/6 kommer vi att lägga dina nya passagedroppar i din brevlåda. I det här brevet finns också en nyckelkvittens. Den behöver du skriva under och skicka tillbaka till oss i det bifogat svarskuvert senast 2020-07-03.

Inget frimärke behövs.

Om vi inte har fått din kvittens i tid kommer dina droppar att spärras och du riskerar att inte komma in i fastigheten

Frågor?

Kontakta Claes Lindblom, 021-39 72 43 eller claes.lindblom@mimer.nu

Ta hand om dig och andra i helgen

Inför kommande långhelg vill vi skicka några hälsningar vidare från våra myndigheter.

Fortsätt stanna hemma

  • Undvik onödiga resor
  • Res inte alls om du är sjuk
  • Besök inte äldre släktingar eller vänner
  • Belasta inte sjukvården i andra regioner

Och som alltid

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd inomhus och utomhus
  • Stanna hemma om du är sjuk

Håll dig uppdaterad på Krisinformation.se
Information på olika språk på Krisinformation.se

Mimers åtgärder

På Mimer har vi av omtanke för dig och våra medarbetare vidtagit flera åtgärder. Vi hoppas att läget i samhället snart ser annorlunda ut så vi kan gå tillbaka till vår normala service. Håll dig uppdaterad kring våra åtgärder genom att läsa den här informationen.

Vi besiktar din uteplats/tomt

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din lägenhet har du, enligt hyresavtalet, ansvar för att den ska se välskött och städad ut. Från 4 maj till 29 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. Alla uteplatser behöver inte vara prunkande oaser, men det ska se fint och trevligt ut ändå. Det är till exempel inte tillåtet att använda uteplatsen som förvaringsplats.

Vad tittar vi efter?

1.    Föremål som inte hör hemma på uteplats/tomt

Saker som kan innebära brandfara, skadedjur eller är störande för omgivningen får inte finnas på uteplatsen. Det är till exempel soffor för inomhusbruk, däck, plast, kartong, miljöfarliga kemikalier med mera.

2.    Skötsel av gräsmatta och rabatt

  • Gräsmattan ska var klippt
  • Rabatterna rensade från ogräs
  • Sly (frön från träd som grott) ska vara borttagna så det inte blir träd
  • Formklippta häckar ska du klippa på din sida (skötselentreprenören klipper utsidan och på höjden).
  • Träd som står på din tomt/uteplats ska du inte röra utan det ansvarar vi för

3.   Odling

Du får gärna odla på din uteplats, men det ska vara under ordnade förhållanden.

  • Det är inte tillåtet att bygga höga bäddar mot fasaden av huset
  • Det får inte ligga blast och rester som kan dra till sig skadedjur
  • Vi rekommenderar att du använder dig av pallkragar vid odling. Det är lätt att återställa den dagen du flyttar
  • Odlingen får inte vara på hela tomten. I så fall bör du istället skaffa en kolonilott.1. 

    1.    Staket, trall och spaljé

    I de fall du som hyresgäst, efter Mimers godkännande, själv byggt eller köpt staket, trall eller spaljé ansvarar du för underhållet av dem. Är något gammalt och trasigt ansvarar du också för att slänga det på Återbruket.

    2.    Mata fåglar

    Fågelmat drar till sig skadedjur, så som råttor och möss, vilka sedan ofta kommer in i fastigheten. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar på din uteplats eller tomt.

    Vad händer efter besiktningen?

    Du kommer att få ett kort i din postlåda som berättar resultatet på besiktningen och om den är Godkänd, Väl godkänd eller Inte godkänd.
    Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på kortet vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från en entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du har några frågor.

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

(mer…)

Rörelsepromenad för alla

I dessa tider kan vi tyvärr inte längre ha våra träffar såsom sittgympan, Mimers Dance School och olika seniorträffar. Samtidigt är rörelse, naturupplevelse och medveten närvaro bra för både kroppen och knoppen/huvudet. Därför har vi tagit fram en rörelsepromenad. Det ger dig allt ovanstående samtidigt som du följer myndigheternas restriktioner.

Med omtanke om dig vill vi göra din utomhusvistelse lite roligare. Vi hoppas att vår rörelsepromenad ger dig det.

Vad är en rörelsepromenad?

Samtidigt som du tar en promenad får du små uppdrag att utföra. Det kan till exempel vara att du ska hälsa på dem du möter, lyssna på olika ljud eller känna efter olika dofter på gården.

Talonger med de uppdrag du ska utföra under din promenad

Det finns två olika varianter av rörelsepromenad som du kan välja mellan. En är mer riktad till dig som är senior och en till dig som är junior. Men det hindrar inte från att du gör båda. Fyll i talongen/talongerna digitalt eller skriv ut om du har möjlighet och tycker att det blir enklare för dig. I vissa trapphus finns även utskrivna talonger.

Talong för rörelsepromenad 2020 – senior (pdf)

Talong för rörelsepromenad 2020 – junior (pdf)

Det här är ingen tävling. Du ska inte skicka in talongerna. Även du som inte bor hos oss är välkommen att delta.

Frågor och funderingar?

Om du har några frågor är du välkommen att mejla vår trygghetsvärd Katarina på katarina.bilberg@mimer.nu

Hoppas du vill vara med!
Vi tänker på er, var rädda om varandra.

Vi stoppar tillfälligt Plus- och Tillval

Av omsorg både för dig och våra medarbetare stoppar vi tillfälligt Plusval och Tillval. Det innebär att vi skjuter på de planerade plus- och tillvalsarbetena. Vi ber även dig som vill beställa nytt, att återkomma med din beställning vid ett senare tillfälle.

En del plusval har redan beställts från entreprenör. I så fall kontaktar entreprenören dig. De kan då genomföra din beställning när du inte är hemma.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Arbeten i din lägenhet

Vi är måna om dig som hyresgäster och våra medarbetare och ställer därför om vårt arbete från och med 14 april. Vi kommer inte att utföra arbeten hemma hos dig om det inte är absolut nödvändigt. De arbeten vi kommer att utföra är sådana som innebär fara för dig som person eller om det gäller en nödvändig funktion i lägenheten t ex vatten, el, kylskåp, toalett.

Är du osäker om ditt ärende är absolut nödvändigt är du naturligtvis välkommen att höra av dig till oss.

Finns det andra inplanerade arbeten hos dig?

Om du har ett planerat arbete i just din lägenhet som inte är en serviceanmälan, till exempel ventilationskontroll eller plus-/tillvalsarbeten, kommer du att bli kontaktad med mer information.

Planerade plus- och tillvalsarbeten skjuter vi framåt i tiden från och med 23 april. Hur länge beror på risken för smittspridning. En del plusval har redan beställts från våra entreprenörer. Dessa arbeten kan genomföras efter att entreprenören blivit försäkrad om att ingen är hemma. Vi ber dig som vill beställa nya arbeten att återkomma. Vi kommer att meddela när vi tar emot nya beställningar igen.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare har vi stängt vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Du kan fortfarande nå oss. Du når oss enkelt genom att:

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

  • Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.
  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Planerade aktiviteter i våra bostadsområden flyttas fram eller ställs in

  • SummerWorks, sommarjobb för ungdomar som bor hos Mimer, ställs in i år.
  • Under våren planerar vi inte för några grillkvällar eller stadsdelsfester.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Använd elgrill på balkongen, men grilla helst på gården

Om du ska grilla är det bästa om du går ut på gården. Då är risken minst att du stör dina grannar med os och rök. På balkongen använder du bäst elgrill.

Tänk på att inte ställa grillen nära buskar eller andra växter och kom ihåg att göra rent efter dig. På balkongen rekommenderar vi elgrill för att undvika os och rök. Kolgrill är inte tillåten, på grund av brandrisken. Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du har den i lägenheten eller på en inglasad balkong. På en öppen balkong får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).

Visa hänsyn – både mot dina grannar och miljön

Just nu är det hög brandrisk i Västmanland, så var extra försiktig. Det är riktigt torrt i gräset. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Smaklig måltid!

Vi besiktigar ditt garage

Den 2020-05-26 utför Mimer en besiktning av alla våra garage på Viksäng, Skiljebo, Haga, Hemdal, Malmaberg, Lillåudden och Öster Mälarstrand Det innebär att vi kommer titta i ditt garage för att se att de används på rätt sätt. Vi tittar även på att du förvarar rätt saker där.

Det är viktigt att alla garage används på rätt sätt så att de inte utgör en brandrisk eller att någon kommer till skada. Inför besiktningen kan du kontrollera att du använder ditt garage på rätt sätt.

Läs om hur du får använda garaget 

Så går det till

Vi går in med huvudnyckel i ditt garage när vi gör besiktningen. Information om garaget är godkänt eller inte efter besiktningen lämnas på en lapp i ditt garage när vi är klara.

Om garaget inte uppfyller kraven på hur det får användas sker en första ombesiktning
2020-06-09. Om kraven fortfarande inte är uppfyllda vid ombesiktningen får du betala för eventuell el du dragit själv och vi bokar en andra ombesiktning.

Om garaget inte uppfyller kraven vid den andra ombesiktningen tar vi bort och förvarar garagets innehåll och du får stå för den kostnaden.

Huvudnyckel

Om du inte vill att vi använder huvudnyckel är det viktigt att du kontaktar vårt kundcenter och gör en serviceanmälan på 021-39 70 00. De bokar då in en tid så att du kan vara med vid besiktningen.

(mer…)

Dina analoga tv-kanaler blir digitala

Det här berör bara dig som idag tittar på analoga tv-kanaler via Com Hem. Den 8 september blir dessa digitala, men redan nu kan du ställa om till digitala kanaler. Då får du bättre kvalitet och bättre tv-upplevelse. Här förklarar vi hur du ska göra för att ställa om dina analoga tv-kanaler till digitala.

Det är Com Hem, vår tv-leverantör, som nu ser till att alla kanaler som du får via tv-uttaget blir digitala.

Vad är fördelen med att analoga kanaler blir digitala?

Du får både bättre bild och bättre ljud.

Just nu kan du tillfälligt se fler nyhetskanaler

Com Hem har även gjort det möjligt för alla som tittar digitalt att tillfälligt se kanalerna BBC World News, CNN, Expressen TV och Al Jazeera English. Det är för att ge en ökad tillgång till lokala och globala nyheter. Nu i coronatider finns ett större behov av detta.

Hur vet jag om jag har några analoga kanaler?

Flera veckor innan ändringen börjar en informationstext rulla i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv tittar du analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informationstext i din tv-ruta under sommaren tittar du redan digitalt och behöver inte göra något.

Vill du veta redan idag om du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den visas bara digitalt och finns oftast på kanalplats 777.

Vad ska jag göra om jag tittar analogt?

På Com Hems hemsida ser du både steg för steg-instruktioner och en instruktionsfilm.

Så här gör du för att byta analoga kanaler till digitala – comhem.se/tv/digitalisering

Om du har en gammal tv, äldre än från 2008, kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. För att veta om din tv är för gammal kan du enkelt kolla det på Com Hems hemsidan med hjälp av din tv:s modellbeteckning.

Du kan också registrera ett konto på Com Hem Play för att se de flesta digitala kanaler på mobilen, surfplattan och datorn.

Efter 8 september släcks de analoga kanalerna

Redan nu kan du som sagt ändra till digitala kanaler. Du måste genomföra den här ändringen innan den 8 september för då sker omställningen. Då släcks de analoga kanalerna ner helt.

Om du har frågor

Om du fortfarande har frågor kring den här förändringen kontaktar du Com Hem. Det är Com Hem som kan hjälpa dig och guida dig hur du ska göra.

Com Hems hemsida: www.comhem.se/tv/digitalisering
Com Hems kundservice: 90 222