Bäckby Torgfest 23 maj

Torsdag 23 maj kl 16.30–19.30 är det Bäckby Torgfest. Ett perfekt tillfälle att roa sig.

Så vad händer? Ja en massa kul, till exempel:

  • Loppis
  • Hoppborg
  • Lotterier
  • Fika, våfflor och korv med bröd
  • Växhuståget
  • Ansiktsmålning
  • Musik, sång och dans:
    Kulturskolan och Bäckbyskolans elever kommer uppträda (dans, körsång, tvärflöjt, blockflöjt, mm)
    Västerås Folkdansgille dansar
    Trubadur från folkhögskolan
  • Bollkastning

Tid: Torsdag 23 maj kl 16.30–19.30
Plats:
Hällbyplanen på Bäckby

Arrangörer

Verksamheterna på Bäckby, Nätverket Bäckby-Skälby, Västerås stad och Mimer.

Grillkvällar på Bäckby och Skälby

Nu har det blivit dags för årets grillkvällar på området och vi kommer att tända grillarna klockan 17 och bjuda på korv med bröd.

Vi kommer att hålla grillarna igång så länge ni hyresgäster kommer och besöker oss eller som längst fram till kl.19.

Vid regn kommer vi tyvärr vara tvungna att ställa in grillningen och då skickar vi ut ett sms , se därför till att kontrollera att era kontaktuppgifter stämmer på Mina sidor på Mimers hemsida.

För er boende på Skälby syns vi måndag 20/5 och då står vi med grillarna vid Skälbygatan 68.

För er boende på Stångjärnsgatan 2-608 och Välljärnsgatan 1-45 syns vi på tisdag 21/5, då vi står med grillarna vid Välljärnsgatan 13.

För er boende på Välljärnsgatan 2-484 och Puddelugnsgatan 1-45 syns vi på onsdag 22/5, då vi kommer att stå med grillarna på den stora gräsytan vid Puddelugnsgatan 1

Vad tycker du om att bo hos oss?

Vi vill att du ska känna att ”en bra dag börjar hemma”. Det är vårt kundlöfte. För att vi ska lyckas ge dig den känslan behöver vi veta vad du tycker. Vi genomför därför den här kundundersökningen med hjälp av AktivBo varje år. Hälften av våra hyresgäster får enkäten i år, andra hälften får den nästa år. Enkäten skickas både som sms, mejl och delas ut av oss som arbetar på Mimer.

Det lönar sig att svara

Svaren samlas ihop och ligger sedan till grund för hur vi planerar och prioriterar vår verksamhet. Ju fler svar vi får desto bättre kan vi bli. Vilka förbättringar vi kommer göra i just ditt bostadsområde berättar vi i höst, när alla svaren är sammanställda.

Så svarar du på enkäten

Om du får enkäten via sms eller mejl svarar du genom att klicka på länken. Får du enkäten i pappersform kan du svara digitalt på www.svar.aktivbo.se. Logga in med enkätnumret som står längst upp på enkäten. Du kan också välja att svara skriftligt och skicka in enkäten i det bifogade, portofria svarskuvertet.

AktivBo garanterar att alla svar är anonyma gentemot Mimer. Numret som står tryckt på enkäten behöver AktivBo för att kunna sortera svaren per områdes- och fastighetsnivå, och för att påminna dig, om du ännu inte hunnit svara.

Do you wish to answer the questionnaire in another language?

On www.svar.aktivbo.se you can fill in the questionnaire in another language. To log in, use the code on your questionnaire.

Frågor

Om du har frågor om kundenkäten kontakta gärna:

AktivBo
Christoffer Carlsson
08-23 39 85
info@aktivbo.se

Bostads AB Mimer
Maria Eberhardsson
021-39 70 11
maria.eberhardsson@mimer.nu

Vårfest på Råby 16 maj

Välkommen till Råbys vårfest på torsdag 16 maj kl 16.30–19.30!

Västerås stad arrangerar festen tillsammans med Råby aktivitet & konferens. De erbjuder sagostund på olika språk, hoppborg, häst och vagn, ansiktsmålning och en massa mer kul.

Har du spring i benen? Gammal som ung

Var med på Råbyruset. Alla deltagare får varm korv.

Tid: Kl 16.45 är det uppvärmning, ruset startat kl 17.00

Välkommen!

Nu funkar Mina sidor som de ska

I går eftermiddag blev det problem i vissa webbläsare med att logga in på Mina sidor. Vi ber om ursäkt för det. Problemet har nu lösts.

Kommer du ändå inte in på Mina sidor? Gör så här

För några av er kan det fortfarande vara problem med att logga in. Du får ett felmeddelande när du går in på sidan Mina sidor, “This feature is disabled”. Som tur är går det att lösa enkelt och snabbt. Du löser problemet genom att:

  • Du klickar på en annan sida på mimer.nu – vilken som helst, Sen klickar du igen på Mina sidor.

Varför drabbas du när problemet är löst?

Anledningen till att du får det här felmeddelandet och inte kan logga in, är för att du uppfyller alla dessa tre kriterier:

  • Du försökte logga in på Mina sidor igår, men fick felmeddelandet.
  • Du använder samma webbläsare som du använde i går när det här problemet pågick.
  • Du går direkt till Mina sidor, antingen genom att googla dig dit eller har en genväg dit. Du går med andra ord direkt till mimer.nu/mina-sidor utan att först besöka någon annan av sidorna här på mimer.nu.

Lösningen är enkel: Du klickar på en annan sida på mimer.nu – vilken som helst, Sen klickar du igen på Mina sidor.

Problem att komma in på Mina sidor?

För tillfället är det tyvärr svårt att komma in på Mina sidor genom flera olika webbläsare.
Vi jobbar på att lösa problemet så snart vi bara kan.

Polisen varnar för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa ökar kraftigt och många förlorar sina pengar. Nu har även hyresgäster hos oss blivit uppringda av skojare som säger att de jobbar för Mimer.

Telefonsamtalen kan till exempel röra sig om erbjudande om flytthjälp eller att det har varit problem med hyran. De säger att de jobbar för Mimer. Dessa samtal är falska.

Gör så här om du blir drabbad

Får du ett sådant här samtal gör så här:

  1. Lägg på luren
  2. Gör en polisanmälan
  3. Kontakta gärna Felanmälan via Mina sidor, vår app eller ring 021-39 70 90. Det är för att vi ska få vetskap om händelserna.

Polisen tipsar och ger råd

Polisen ger tips för att undvika att du ska drabbas. Skicka gärna tipsen vidare.

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som
    kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till
    någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren
    eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det
    gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från
    banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga
    uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank
    omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

På polisen.se finns mer information kring olika bedrägerier

Vinnarna av trädgårdsboken “Flera fingrar gröna”

Nu är vinnarna till trädgårdsboken "Flera fingrar gröna" av Johannes Wätterbäck och Theres Lundén utsedda!

Vi säger stort grattis till vinnarna:

  • Else-Maj Andersson, Skallberget
  • Maud Wahlström, Skultuna
  • Christer Drotth, Öster Mälarstrand

Är du också intresserad av Gröna Mimer?

Gå in på vår sida Gröna Mimer och spana runt.

Gröna Mimer – för dig som gillar odling

Asfalteringen klar efter installationen av trygghetskamerorna

Asfalteringen är nu klar på området och de sista justeringarna av kant- och marksten kommer att utföras under närmsta veckan.

Arbetet med trygghetskamerorna är nu klart och vi vill tacka för att ni haft överseende med det arbete som pågått på parkeringarna. Vi vill även passa på att tacka er hyresgäster som under vissa perioder varit tvungna att flytta bilarna till tillfälliga parkeringsplatser i samband med att markarbetet utförts.

Välj autogiro eller e-faktura och spara pengar

Nu vill vi ta nästa steg för att spara på miljön – minimera antalet pappersfakturor. Från 1 september inför vi en avgift på 39 kr för varje hyresavi i pappersform. Denna avgift slipper du om du istället väljer autogiro eller e-faktura.

I dag lägger vi ner onödiga pengar på att hantera och skicka ut pappersfakturor. Att slöseri med papper dessutom inte är klimatsmart känner de flesta redan till. I och med detta inför vi från september månadshyra en avgift på 39 kr/pappersfaktura. Vi rekommenderar att du istället går över till autogiro eller e-faktura. Det är helt gratis.

Hur gör jag om jag vill slippa pappersfaktura?

Ansök om autogiro eller e-faktura:
Ladda hem anmälningsblanketten för autogiro (PDF)
Så här gör du för att börja med e-faktura
Gör det innan 1 september så slipper du avgiften.

Du kan ha både autogiro och e-faktura. Hyran dras då på autogiro sista vardag i månaden och du får hyresavin i din internetbank som information. Om du istället vill att hyran ska dras med autogiro ett annat datum, t.ex. den 21:a varje månad, kontaktar du Kundcenter.

Men de som inte har dator eller mobil?

Enligt den årliga undersökningen som görs i Sverige, Svenskarna och Internet genomförd av Internetstiftelsen, är det få som i dag inte har möjlighet att betala digitalt. De som vill kan behålla sin pappersfaktura.

Varför behöver ni ta ut en avgift?

Det kostar att skicka ut pappersfakturor. Kostnaden utgörs av papper, kuvertering, porto och en del är den manuella hanteringen av fakturorna. Det innebär dessutom en möjlighet att bli mer klimatsmart.

Lyckas vi med det här tjänar vi inga pengar alls på det. Vi hoppas att de flesta väljer att kostnadsfritt och digitalt få sin faktura.