Välkommen på Palettens 10-årskalas!

Onsdag 7 december firar vi Paletten 10 år klockan 14.00–18.30. Välkommen att fira med oss!

Dagen bjuder på musikunderhållning, glasworkshop, korta föredrag, eldshow och skapande av snöfigurer.

Självklart blir det inget kalas utan mat och tårta! Det bjuds därför också på korv med bröd (14.30–15.30), glögg och pepparkakor, kaffe och tårta samt frukt.

Se hela programmet för kalaset

Du hittar Paletten på Allmogeplatsen 37, Vallby.
Kalaset är kostnadsfritt och ingen anmälan krävs.

Välkommen!

Kalaset är ett samarbete mellan Västerås stad (Vallby fritidsklubb och -gård, familjecentrum med öppna förskolan och trygghetssamordnare), Svenska kyrkan, Mimer, ICA Vallby, Capio och Folktandvården.

Dags att testa din brandvarnare

Den 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv regelbundet prova om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – en dag för att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss

Har du hemförsäkring?

Vi märker att fler och fler inte har en giltig hemförsäkring. Vi uppmanar dig därför att kontrollera med ditt försäkringsbolag, att du har en giltig hemförsäkring.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Bidra till ett säkert trapphus – även i jultider

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor, pulkor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Mer information om brandsäkerhet

Vi har samlat mer saker som kan vara bra att veta om brandsäkerhet på sidan Brandsäkerhet.

Brandsäkerhet

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Vi kallar själva ut våra snöröjare

Vi bestämmer tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat samtidigt som Västerås stads snöröjare kallats in. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och våra ytor består mer av parkeringar och innergårdar, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Därför har vi valt att ändra om, så att vi kan få den mest effektiva snö- och halkbekämpningen för oss.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna gång- och körytor, trottoarer i anslutning till våra fastigheter, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till din lägenhet.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna. Vid många parkeringar finns det lådor med sand att använda och skyfflar i miljöboden att låna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Nu är det dags för trygghetsvandring på Vallby

Torsdag 27 oktober klockan 19:00 – 21:00 bjuder Vallby fritidsgård och Västerås in till trygghetsvandring på Vallby.

Syftet med trygghetsvandringen är att öka tryggheten i området. Fler vuxna utomhus kvällstid bidrar till en lugnare miljö. Här kan också givande möten mellan ungdomar och vuxna växa fram och vi kan på så sätt skapa en positiv känsla av samhörighet.

Vi möts upp utanför Vallby fritidsgård, som har sina lokaler i Paletten på Allmogeplatsen 37. Trygghetsvandringen sker utomhus runt om på Vallby.

Välkommen!

Temperaturen i lägenheten

Temperaturen i din bostad ska ligga på 20–21 grader. När utomhustemperaturen växlar snabbt tar det ett par dagar för termostaten att hänga med.

Under de kallare årstiderna ska det vara 20–21 grader i våra lägenheter. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara ca 20 grader och aldrig lägre än 18 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen.

Kalla element betyder inte att det är för kallt i lägenheten

När ditt element känner av att det är rätt temperatur i din lägenhet stängs det av. Efter ett tag svalnar det till samma temperatur som i rummet. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Blir det svalare än 21 grader i rummet värms elementet upp igen.

Kallt hemma? Så här mäter du inomhustemperaturen

Känns det kyligt i lägenheten? Kontrollera först att elementen är påslagna och uppskruvade på max. Om de är på gör du en egen mätning av värmen innan du gör en serviceanmälan.

Gör så här:

  1. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
  2. Om termometern visar 20–21 grader är temperaturen i din lägenhet rätt.
  3. Om termometern visar under 20 grader flera dagar i rad – Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller kontakta oss.
  4. En kvartersvärd kommer hem till dig och undersöker vad som kan vara fel.

Mer om temperaturen i din bostad

Vi har samlat mer information och tips på vår sida om inomhustemperatur.

Temperaturen i din bostad

Aktivt Vallby – testa på aktiviteter

Varje torsdag kl 16–17 kan alla barn mellan 11 och 14 komma och prova på olika typer av aktiviteter på Vallby. Samling vid Paletten.

Kom och testa på olika aktiviteter, allt från amerikansk fotboll och brottning till bandy och konståkning. Varje vecka året ut kommer en idrottsförening ut till Vallby och visar upp sin idrott.

Plats kan variera beroende på aktivitet, men vi utgår från Paletten. Håll utkik på @trygghetssamordnarevallby på Instagram eller på Paletten för info om veckans aktiviteter.

Arrangörer

Aktivt Vallby för barn och ungdomar är ett projekt startat av Lokala Hjälpen tillsammans med Schysst Framtid, Mimer och VSK Bandy.

Vallbydagen 4 september

Söndag 4 september kl 12–15 är det äntligen dags för Vallbydagen igen. Det blir en eftermiddag fylld med aktiviteter för hela familjen, helt gratis.

Var: Allmogeplatsen 37 (grönytorna bakom Paletten)
När: 4 september kl 12–15

Program

12.00 Välkommen till Vallbydagen
12.15 Kondens storslagna, vetenskapliga och musikaliska cirkus
13.00 Entréskolan uppträder
13.30 Jack och Isabella dansar tiodans
13.45 Öppen scen och trubadur
14.45 Prisutdelning
15.00 Tack och slut för i år

Aktiviteter

  • Ansiktsmålning
  • Uppblåst hinderbana
  • Omöjliga stegen
  • Fiskedamm
  • Hamburgare och korv med bröd
  • Sockerutställning
  • Café Paletten
  • Skapande aktiviteter
  • Tipspromenad
  • Prova på skateboard
  • Loppis

Arrangörer

Mimer
Västerås stad
Ica nära Valby
Capio
Ikano
Svenska kyrkan Västerås
Folktandvården Västmanland
Entréskolan
IQRA förskola
Biblioteksbussen

Hyresavier på papper eller via Kivra är försenade

Vi har tekniska problem med utskick av hyresavier. Det drabbar dig som får hyresavin via post eller genom Kivra. PostNord och Strålfors jobbar med att åtgärda felet så snart som möjligt. Vi hoppas att det ska vara avklarat de närmaste dagarna. Som alltid ser du din faktura på Mina sidor och kan se din hyra, betalningsdag och betalningssätt.