Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Till dig som flyttar vid månadsskiftet september/oktober

Med omtanke om dig och våra medarbetare kommer vi ha nyckelhanteringen utomhus i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7 den 1 oktober.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar kan göra det 10.00–12.00 den 1 oktober och du som ska hämta nycklar är välkommen klockan 12.00–14.00 den 1 oktober. Vi finns utanför ingången till Navet, Gasverksgatan 7.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du som ska hämta nycklar inte kan komma klockan 12.00–14.00 den 1 oktober går det bra att komma hit en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och bokar in en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna tillbaka nycklar gör det i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om att ni planerar att sköta nyckelöverlämningen mellan varandra. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma in till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på telefonnummer 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Vi ska renovera din miljöbod

Vi vet att det är ett bekymmer med sorteringen av sopor och ordningen i miljöboden där du bor. Nu vill vi att vi hjälps åt att göra ett bra jobb tillsammans!

Vi gör fint i din miljöbod

Inom kort kommer vi att måla om, städa och sätta upp nya skyltar i miljöbodarna i ditt område. Vi måste därför stänga din miljöbod under en tid. Du kan se här när det kommer att ske:

Karlsgatan 26 Stängd: 9-25 september

När din bod är stängd slänger du alla dina sopor i en container som står i närheten av miljöboden.

Vi knackar inte på

I vanliga fall brukar vi knacka dörr i området efter en miljöbodsrenovering och berätta om hur viktigt det är att sortera sina sopor rätt – både för miljön och plånboken.
Med anledning av Corona-viruset har vi valt att skjuta dörrknackningen på framtiden och kommer eventuellt besöka dig till hösten istället. I samband med att din miljöbod öppnar igen kommer du att få information om sopsortering i din brevlåda.

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Varför gör vi denna förändring nu?

Det kommer att ta tid innan risken för Coronasmitta är förbi. Folkhälsomyndigheten beräknar att pandemin kommer att påverka oss under lång tid. Vi har därför valt att gå tillbaka till den service vi hade innan pandemin. Det gör vi för att så långt som möjligt kunna ge dig en långsiktig service och bra standard i lägenheterna.

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid.

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Bokade besök på Mimers kundcenter

Mimers kundcenter håller fortfarande bara öppet för bokade besök tills vidare. Du når oss för alla ärenden på 021-39 70 00, kundcenter@mimer.nu eller via Mina sidor.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Nu utför vi alla typer av arbeten igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Varmt tack för din förståelse och för tålamodet under den här tiden. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Nu tar vi emot alla typer av Serviceanmälningar igen

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för plus och tillval men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för Plus- och Tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Ska du hämta nycklar bokar du en tid med oss på Kundcenter. Se kontaktuppgifter ovan.
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndagar–torsdagar klockan 10–17 och fredagar klockan 10–15.

I samband med månadsskiftet finns vi med vårt Kundcenter ute på gården på Navet, Gasverksgatan för att hjälpa till med nyckelhanteringen kring din flytt. Vi finns där första vardagen varje månad mellan klockan 10.00 och 14.00.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Vattenavstängning måndag den 7 september på kvarteret Josef

Måndag den 7 september kommer varmvattnet att stängas av på Alléstigen 7-11, Lilla Nygatan 1-3 och Utanbygatan 2-4 mellan klockan 08:00 till 15:00 på grund av arbete i ombyggnationen.

Tisdag den 8 september kommer det vara strömavbrott  mellan klockan 09:00 till 12:00 vilket innebär att källaren, trapphusbelysningen och fibern kommer påverkas.

Vattenavstängning tisdag den 25 augusti på Kvarteret Josef

Tisdag den 25 augusti kommer kall- och varmvatten att stängas av på Alléstigen 7-11, Lilla Nygatan 1-3 och Utanbygatan 2-4 mellan klockan 08:00 till 15:00 på grund av arbete i undercentral.  

Viktigt att samtliga kranar hålls stängda.

Mälarenergi kommer ställa ut en vattentank vid miljöboden där du kan hämta vatten under tiden som arbetet pågår.

Kvälls- och nattarbeten i kv Högne v33

Arbeten med att gjuta bottenplattan i kvarteret Högne efter Kopparbergsvägen inleds måndag 10 augusti. När gjutningen sätts igång måste jobbet slutföras utan uppehåll. Bottenplattans storlek gör att gjutningen kan pågå även under kvällen och natten.

Motorljud kan vara störande
I arbetet ingår att köra med motordrivna glättare. Detta innebär att det kommer att vara motorljud som kanske uppfattas vara störande under kvällen och natten. Detta är tyvärr oundvikligt då plattan måste bearbetas. Vi kommer göra allt för att försöka undvika att vi stör och vi hoppas att du kan ha förståelse för eventuella störningar.

Uppdatering – Sprängningsarbeten i kvarteret högne under vecka 27

Under perioden måndagen den 29 juni till fredag den 3 juli kommer vi att utföra sprängarbeten för att förbereda grunden till det nya huset på kvarteret Högne.

Vi har stött på berg som vi behöver spränga för att komma vidare i bygget. Det kan störa er som bor och vistas i området under tiden.

Sprängarbetet kommer att pågå till och från under perioden 29 juni och 3 juli mellan klockan 07.00-16.00. Sprängarbetet tar längre tid än vad vi tidigare meddelat på grund av att vi valt att spränga i mindre delar för att minska vibrationerna och störningar. Vi hoppas på ert överseende med detta. Arbeten med grunden kommer sedan att pågå under hela sommaren men då sker inga sprängningar.

Frågor

Om du har frågor går det bra att kontakta vår projektledare på Mimer, Anna Sjödin på 021-39 21 08.

Ta hand om dig och andra i helgen

Inför kommande långhelg vill vi skicka några hälsningar vidare från våra myndigheter.

Fortsätt stanna hemma

  • Undvik onödiga resor
  • Res inte alls om du är sjuk
  • Besök inte äldre släktingar eller vänner
  • Belasta inte sjukvården i andra regioner

Och som alltid

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd inomhus och utomhus
  • Stanna hemma om du är sjuk

Håll dig uppdaterad på Krisinformation.se
Information på olika språk på Krisinformation.se

Mimers åtgärder

På Mimer har vi av omtanke för dig och våra medarbetare vidtagit flera åtgärder. Vi hoppas att läget i samhället snart ser annorlunda ut så vi kan gå tillbaka till vår normala service. Håll dig uppdaterad kring våra åtgärder genom att läsa den här informationen.