Om köpoängen

Här får du svar på dina frågor kring köpoängen. Dina köpoäng är personliga och kan inte överlåtas till någon annan eller slås ihop.

Vad är köpoäng?

Du börjar samla köpoäng från och med den dag du registrerar dig som bostadssökande hos oss. Du får 1 köpoäng per dag, och ju fler poäng du har desto större är din chans att få erbjudande om bostad.

När du tackar ja till ett kontrakt raderas din ansökan, därmed nollställs dina köpoäng (gäller även vid direktbyte inom Mimer). Du kan då registrera dig som sökande igen och börja samla nya poäng.

Vad är boendepoäng?

Du får 5 extra boendepoäng per månad från den dagen du flyttar in i din Mimerlägenhet. Även du som har ett studentkontrakt hos oss samlar extra boendepoäng som kan användas i bostadskön för våra ordinarie lägenheter.

Om du väljer att flytta från Mimer nollställs dina boendepoäng.

Hur många köpoäng har du?

Du kan alltid logga in på Mina sidor och se dina aktuella köpoäng.

Dina köpoäng beräknas så här:

  • Ordinarie köpoäng: 1 poäng per dag från dagen du anmälde dig som bostadssökande
  • Extra boendepoäng: 5 poäng extra per månad med start från den dagen ditt nuvarande kontrakt börjat gälla (vilket även gäller studentkontrakt)

Dina köpoäng är personliga och kan inte överlåtas eller slås ihop med någon annans köpoäng.

Vad händer med köpoängen om ni separerar?

Båda parter har rätt att tillgodoräkna sig köpoäng om ni separerar.

Så här gör ni:

  1. Den som står som huvudsökande loggar in på Mina sidor
  2. Radera den person som står som medsökande
  3. Den medsökande registrerar själv en ny ansökan
  4. Kontakta Kundcenter inom 7 dagar efter att ni delat upp ansökan så hjälper vi er vidare.

Du måste uppdatera din ansökan för att behålla dina köpoäng

För att behålla dina köpoäng måste du uppdatera din intresseanmälan en gång per år. Det är ditt ansvar att hålla koll på din ansökan och när du måste uppdatera den, men vi brukar skicka ut en påminnelse till din registrerade mejladress när det börjar närma sig ett år.

Så här gör du:

  1. Logga in på Mina Sidor
  2. Klicka på “Uppdatera din ansökan”
  3. Spara (även om du inte gör några ändringar i din ansökan måste du spara för att ansökan ska bli uppdaterad)
  4. Passa också på att uppdatera dina kontaktuppgifter, till exempel e-postadress och mobilnummer.