Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Vi byter leverantör av fibernät i alla våra hus. Bytet från Fibra till Zitius/Telia sker löpande. Under sommaren har vi uppehåll i arbetet.

När sker bytet i mitt hus?

Cirka 10 dagar innan bytet sätter vi upp en lapp i ditt trapphus med information om vilket datum bytet sker. Du som saknar trapphus får en lapp i brevlådan. På bytesdagen kommer dina eventuella bredbandstjänster (internet, tv eller IP-telefoni) via fibernätet sluta fungera i upp till en timme.

Om vi även behöver byta utrustning inne i din lägenhet hör vi av oss 30 dagar innan. Du har då möjlighet att säga till om du inte vill att vi går in med huvudnyckel.

efter sommaren byter vi fiberleverantör på de här adresserna

Vi har bytt fiberleverantör i nästan alla våra lägenheter. Efter sommaren kommer vi genomföra arbetet på de sista adresserna. Du som hyresgäst får mer information i ditt trapphus eller i brevlådan efter sommaren.

  • Allmogeplatsen 37
  • Anderslundsgatan 2–10, 13
  • Bondegatan 5–7
  • Hemdalsvägen 12 A-B, 14 A-D, 16 A-D
  • Karl IX:s väg 15 A-F
  • Kristinagatan 5 B, 6 B-E, 6 K-N, 7, 9 A-B
  • Liegatan
  • Norra Källgatan 19–21
  • Roslagsgatan 1–5
  • Sigtunagatan 1 A-H
  • Slottsgatan 10
  • Strängnäsgatan 5 A-D, 7 A-D
  • Uppsalagatan 2 A-H, 3 A-E
  • Åkarhagsgatan 6 A-B
  • Övre Kungsgatan 8–10

Vad gör jag om mina bredbandstjänster via fibernätet slutar fungera efter bytet?

Om dina bredbandstjänster slutar fungera en längre tid efter bytet från Fibra till Telia/Zitius kan du börja med att starta om din utrustning, till exempel mediaomvandlare, router och tv-box.  Om det trots detta inte börjar fungera är det viktigt att du gör en felanmälan till din tjänsteleverantör. De ansvarar för att hjälpa dig att felsöka.

Om din tjänsteleverantör inte kan hitta något fel men du fortfarande inte har några bredbandstjänster är det deras ansvar att ta ärendet vidare till Telia/Zitius, det ska inte du som kund behöva göra.

Så påverkas du av bytet

Du som har tv, internet och/eller telefoni via fibernätet

Om du idag använder internet, tv och/eller telefoni via fibernätet kommer tjänsterna fortsätta fungera som vanligt efter bytet. Om du vill göra förändringar efter bytet beställer du tjänster via Zitius självbetjäningsportal Zmarket.

Undantaget är om du idag har Forss Bredband som bredbandsleverantör. Forss Bredband kommer inte att finnas i Telia/Zitius nät och du som idag har Forss Bredband kommer att behöva byta till en tjänsteleverantör som finns på Zmarket.

Bredband, TV och Telefoni, stora valmöjligheter | Zmarket – Mimer

Du som har Tre hål i väggen

Om du använder internet och/eller tv via ”tre hål i väggen” (Tele2, tidigare Com Hem) behöver du inte göra någonting. Du kan fortsätta använda dina tjänster som vanligt.

Du som har Telias Tv-box från Mimer

Om du använder en tv-box från Mimer med Telia som tjänsteleverantör kan du fortsätta använda tv-boxen med utbudet Telia Start. För att du ska kunna fortsätta titta på tv efter bytet behöver du aktivera din tv-box med nya inloggningsuppgifter. På telia.se/mimer kan du läsa hur du gör.

Viktig information om din tv-tjänst för dig som är hyresgäst hos Mimer. – Telia.se

Du kan när som helst utöka ditt tv-och streamingpaket genom att logga in via Mitt Telia.

Skulle du behöva mer hjälp kan du alltid ringa Telias support på 020-20 20 70 eller besöka Teliabutiken i Erikslund köpcentrum i Västerås.

Gratis tv och internet

Gratis tv med Telia

Efter bytet har alla boende hos Mimer möjlighet att titta på tv gratis med utbudet Telia Start. För information om hur aktiverar tjänsten går du till telia.se/mimer.

Kostnadsfritt Internet med hastighet 2/2 Mbit/s

Vi på Mimer tycker att alla som vill ska ha tillgång till internet. Det är viktigt för att till exempel kunna göra läxor, betala räkningar och använda 1177. Efter bytet har du därför möjlighet att beställa gratis internet via Zitius, med en hastighet på 2/2 Mbit/s. Gå in på Zitius hemsida för att läsa mer och beställa.

Bredband, TV och Telefoni, stora valmöjligheter | Zmarket – Mimer

Varför byter vi leverantör?

Mimer lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU). Det innebär att vi med jämna mellanrum behöver genomföra upphandlingar där flera leverantörer får lämna anbud på en tjänst. Det företag som bäst lever upp till kraven i upphandlingen blir vår nya leverantör.

Frågor?

Om du har frågor om ditt nuvarande abonnemang eller priser kontaktar du din tjänsteleverantör. Vi återkommer med mer information i god tid innan bytet till Zitius sker.