Ökad covid-19-smitta, fortsätt följa rekommendationerna

Covid-19-smittan är stor och många är sjuka. För allas trygghet är det därför viktigt att vi hjälps åt att följa myndigheternas rekommendationer.

För din och vår trygghet ber vi dig om följande:

  • När vi kommer hem till dig för att utföra arbete håller vi avstånd till varandra.
  • Är du sjuk ber vi dig vänta med ditt ärende tills du är frisk igen.

Du kan känna dig trygg med att vi på Mimer följer myndigheternas rekommendationer och vi är inte på jobbet om vi är sjuka.

Många är sjuka just nu och du kan få vänta lite längre på att få din serviceanmälan utförd.

Håll dig uppdaterad på det senaste från myndigheterna på Krisinformation.se

Ta hand om dig!

Nytt städbolag tar över städningen 1 februari

Den 1 februari välkomnar vi ett nytt städbolag, Inspira. De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen på Mimers distrikt Mitt och Norr.

Anledning till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut eller avslutats av annan orsak.

Tack och välkommen!

Vi säger tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Inspira. Säg gärna hej om du ser dem!

Nytt städbolag tar över städningen 1 februari

Den 1 februari välkomnar vi ett nytt städbolag, Rimab Facility Service AB. . De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen på Mimers distrikt Öst och Väst.

Anledning till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut eller avslutats av annan orsak.

Tack och välkommen!

Vi säger tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Rimab. Säg gärna hej om du ser dem!

Planerat arbete med översyn av värmesystemet

Tidigare i år påbörjades en översyn av värmesystemet i din lägenhet. Den 17 januari kommer vår entreprenör JT Energi påbörja att mäta temperatur och justera värmesystemet på Säbygatan 3-13. Arbetet pågår på olika adresser och beräknas vara klart 26 januari.

Vad innebär arbetet?

För att få bra luft och rätt temperatur inne behöver värmesystemet ses över och ställas in. Arbetet sker inne i lägenheterna och i garage. En tekniker från JT Energi kommer vid flera tillfällen gå in och ut för att se över och justera alla elementen de två dagarna som anges nedan. Det tar totalt cirka 30 minuter.

När utför vi arbetet?

Arbetet kommer ske vardagar klockan 7–17 under de dagar i listan nedan. De kommer arbeta i en fastighet i taget enligt ordningen nedan.

  • Säbygatan 3 och 5 måndag 17 januari och 24 januari
  • Säbygatan 7 och 9 tisdag 18 januari och 25 januari
  • Säbygatan 11–13 onsdag 19 januari och 26 januari

Det här behöver du tänka på

För att arbetet ska kunna utföras behöver du flytta undan möbler eller andra saker som står i vägen för elementen. Om du är hemma vill vi med anledning av Covid-19 att du håller avstånd och befinner dig i annat rum än där arbetet sker.

Får vi gå in med huvudnyckel?

Vi uppskattar om du ger oss rätt att använda huvudnyckel för att komma in i din lägenhet och garage. Det underlättar både för dig och oss. Du behöver inte passa en tid när du måste vara hemma och vi kan utföra vårt arbete på ett effektivt sätt. Vi ringer alltid på och väntar en stund innan vi går in med huvudnyckel.

Om du inte vill att vi går in med huvudnyckel, utan i stället vill boka en tid, behöver du kontakta JT Energi på 070-624 16 01 eller mejla jonas.thunberg@jtenergi.se
senast 10 januari. Var tydlig med vilken adress och lägenhet det gäller.

Om du känner dig sjuk

Om du känner dig sjuk när vi ska komma till dig, även vid lättare symptom, måste du kontakta JT Energi på 070-624 16 01.

Frågor?

Har du frågor om arbetet går det bra att kontakta
Jonas Thunberg, JT Energi på 070-624 16 01.

Öppettider över trettonhelgen

Under trettondagsafton och trettondagen har vi ändrade öppettider.

När vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider över trettonhelgen

5/1, trettondagsafton: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Roliga saker att göra på jullovet

Pulkaåk, skridskotur, snöbollskrig. Men vad finns det mer för roligheter att göra på jullovet? För dig som vill testa innebandy och fotboll har vi ett samarbete med Skiljebo SK.

WINTER 22 – innebandy och fotboll i Viksängshallen

3–5 januari anordnar Skiljebo SK Winter 22. En gratis aktivitet där barn och ungdomar 8-13 år får prova på fotboll och innebandy.

Tid: 9.30–12.30 (1,5 timme fotboll följt av 1,5 timme innebandy)
Plats: Viksängshallen
Övrigt: Alla deltagare får frukt och en vattenflaska. De som vill vara med och spela innebandy behöver ta med sig egen klubba.

Anmälan

Du anmäler dig eller ditt barn genom att skicka ett mejl med namn och ålder på deltagaren till lars.kjellstrand@skiljebosk.nu.

Lovaktiviteter från Västerås stad

Västerås stad har samlat massor med aktiviteter för jullovet på sin hemsida.

Lovaktiviteter – Västerås (vasteras.se)

Sortera rätt i jul

Papper, snören, kartonger. Det blir lätt en hel del skräp efter klapparna öppnats på julafton. Hur ska allt egentligen sorteras? VafabMiljö delade en cheklista för att underlätta i julstöket.

När julklapparna är öppnade

  • Julklappspapper – sorteras som pappersförpackning
  • Kartongförpackning – sorteras som pappersförpackning (stora förpackningar ska till Återbruket och kastas i behållaren för Well)
  • Wellpappkartong – lämnas i behållaren för Well på Återbruket (wellpapp känns igen genom att det har ett vågigt mittenskikt)
  • Tidningspapper – lämnas i behållaren för tidningar
  • Presentsnören, etiketter, tejp och lacksigill – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, alternativt på Återbruket i behållaren för Tapeter, Takpapp och Gummi

När julen är slut och granen ska ut

Granar som vissnat/är trasiga lämnar du till Återbruket.

  • Julgran – lämnas i behållaren för Ris och grenar, alternativt Trädgårdsavfall på Återbruket
  • Plastgran – lämnas i behållaren för Metallskrot på Återbruket
  • Julgransbelysning – lämnas i behållaren för El-avfall på Återbruket
  • Julgranskulor i glas (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Isolering o glas på Återbruket
  • Julgranskulor i plast (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Plast på Återbruket

På VafabMiljös hemsida kan du läsa deras fullständiga Sorteringslista A-Ö.

Sorteringslista A-Ö | VafabMiljö (vafabmiljo.se)

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i miljöboden.

Våra öppettider över jul och nyår

Under jul- och nyårshelgen har vi lite ändrade öppettider. Vi har till exempel stängt på julafton, nyårsafton och trettondagen.

De dagar vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under jul och nyår 2021

23/12: 10–15
24/12 julafton: Stängt
27–30/12: 10–17
31/12 nyårsafton: Stängt
3–5/1: 10–17
5/1: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor, pulkor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB